Συμβαίνουν αλλού .. για προβληματισμό ..

Τετάρτη, 19 Ιανουαρίου 2011 ·

Σε ένα χωριό της Ισπανίας, την Μαρινταλένα, συμβαίνουν πρωτόγνωρα πράγματα. Δεν θα κάνουμε ιδιαίτερη αναφορά στα όσα διαδραματίζονται εκεί. Απλώς θα παραθέσουμε την συνέντευξη του έδωσε ο δήμαρχος της περιοχής σε φιλικό μας μπλογκ καθώς και τρία σχετικά βίντεο και ελπίζουμε τα συμπεράσματα να τα βγάλουν οι αναγνώστες το ιστότοπου μας.

Ο δήμαρχος της Μαριναλέντα, Juan Manuel Sanchez Gordillo, παραχώρησε στο μπλογκ «ΒΑΘΥ ΚΟΚΚΙΝΟ» συνέντευξη την οποία παραθέτουμε.

- Απ’ όσα έχουμε διαβάσει από την ιστοσελίδα της κοινότητας σας προκύπτει ότι υπήρξε ένας σκληρός και μακροχρόνιος αγώνας για την υλοποίηση των στόχων σας. Θα μπορούσατε να μας αναφέρετε συγκεκριμένες περιπτώσεις που σας εντυπωσίασαν σε όλη αυτή την πορεία;

- Ισως ο πιο σκληρός αγώνας ήταν εκείνος της απεργίας πείνας 300 ανθρώπων για 13 ημέρες, όπου οι γυναίκες έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο και η κεντρική κυβέρνηση δεν είχε άλλη επιλογή από το να πραγματοποιήσει τις απαιτήσεις μας.

- Πώς αντιμετώπισαν όλη την προσπάθεια σας κυβέρνηση και κοινοβουλευτικά κόμματα, ειδικά τα  αριστερά στην Ισπανία;

- Η κυβέρνηση πολύ άσχημα. Η γη, η βιομηχανία και τα αγαθά της κολεκτίβας έχουν αποκτηθεί μέσω αγώνα ενάντια στην κυβέρνηση, την αστυνομία και τους μεγαλογαιοκτήμονες. Εάν μπορούσε η κυβέρνηση θα μας συνέθλιβε και το ότι δεν το έκανε οφείλεται στην ισχύ της ενότητάς μας.
Οσον αφορά τις ομάδες της ακρο-αριστεράς, έχουμε στενή συνεργασία.

- Πόσο εύκολο ήταν να εμπεδωθεί στους κατοίκους της Μαρινταλένα η νοοτροπία κολεκτιβισμού που απ’ ότι διακρίνουμε στα βίντεο διακατέχει τους κατοίκους της; Υπήρξαν αντιδράσεις στην προσπάθεια σας από κατοίκους του χωριού και πώς εκδηλώθηκαν;

- Δεν ήταν εύκολο. Δεν είναι εύκολο. Είναι ένας διαρκής αγώνας ενάντια στον εγωισμό, στον
ατομικισμό και στην παγίδα του καταναλωτισμού. Εντούτοις έχουμε κάνει προόδους και συνεχίζουμε να προοδεύουμε. Η μάχη για νέες αξίες που επιτρέπουν έναν Νέο Ανθρωπο είναι θεμελιώδης.
Ναι, υπήρξαν άτομα που αντέδρασαν στην αναμόρφωση. Επίσης άτομα της δεξιάς που δεν πίστευαν πως με τον αγώνα μας θα επιτυγχάναμε τους προκαθορισμένους στόχους μας.

- Δημοσίευμα μεγάλης καθημερινής εφημερίδας στην χώρα μας σε σχετικό ρεπορτάζ σας χαρακτηρίζει κομμουνιστή τονίζοντας ότι έχετε ένα χωριό «Χωρίς παπά και χωροφύλακα»; Δηλαδή πιστεύετε ότι έχει εξαλειφθεί το θρησκευτικό συναίσθημα στους κατοίκους σας, τουλάχιστον στον βαθμό που περιγράψατε σε συνέντευξη στην εφημερίδα «ΝΕΑ»;
Εκτός αυτού και παίρνοντας αφορμή τοποθέτηση στην συνέντευξη που αναφέραμε θεωρείται ότι η παραβατικότητα, κάθε μορφής, θεωρείται άγνωστη λέξη για την κοινότητα σας;

- Εγώ δεν ανήκω στο κομουνιστικό κόμμα. Ανήκω σε ένα επαναστατικό συνδικάτο όπου συνυπάρχουν διάφορες ιδεολογίες: αναρχικοί, κομουνιστές, χριστιανο-σοσιαλιστές, αντιεξουσιαστές, οικολόγοι κλπ.
Στο χωριό μου υπάρχουν άνθρωποι με θρησκευτικό αίσθημα και άνθρωποι εξ ολοκλήρου άθεοι. Εμείς πιστεύουμε πως πρέπει να πιστεύει κανείς στον Ανθρωπο κι οτι αυτός θα πρέπει να είναι το αντικείμενο κάθε πράξης μας: οικονομικής, κοινωνικής, πολιτικής ή πολιτιστικής.
Στη Μαριναλέντα δεν υπάρχει αστυνομία γιατί απλούστατα δεν την χρειαζόμαστε.

- Είναι σε γνώση σας προσπάθεια αναπαραγωγής του «συστήματος» Μαρινταλένα σε κάποια άλλη χώρα ή κάπου αλλού στην πατρίδα σας;

- Εμείς στην Ανδαλουσία, μέσω του συνδικάτου προσπαθούμε να αναπαράξουμε την έργο της κολεκτίβας της Μαριναλέντα σε άλλα χωριά της Κάντιζ, της Μάλαγα ή της Σεβίλλης και πιστεύω πως θα υπάρχουν κι άλλες τέτοιες προσπάθειες στον πλανήτη.
Βρίσκω πως είναι πολύ ενδιαφέρον αυτό που συμβαίνει με τους ακτήμονες της Βραζιλίας κι αυτό που έχουν πραγματοποιήσει οι Ινδιάνοι της Βολιβίας ή του Μεξικού. Θεωρώ πως είναι το όνειρο κάθε φτωχού σε κάθε χώρα της γης.

- Δεν θεωρείτε εντυπωσιακό ότι η αστική κυβέρνηση της Ισπανίας επέτρεψε να παγιωθεί το «μοντέλο διακυβέρνησης» της Μαρινταλένα αδιαφορώντας ότι μπορούσε να αποτελέσει «κακό παράδειγμα» για άλλες περιοχές της Ισπανίας; Και πώς εξηγείται το γεγονός ότι όλα τα αστικά ΜΜΕ της χώρας μας και όχι μόνο αναφέρονται εκθειαστικά για τα επιτεύγματά σας;

- Η κυβέρνηση της Ισπανίας δεν είχε άλλη λύση από το να μας αποδεχθεί και το κάνει με πολύ βαριά καρδιά. Προσπαθεί με κάθε τρόπο να κάνει οικονομικές διακρίσεις εις βάρος μας κι αυτό είναι ολοφάνερο μιας και η ηγεσία του συνδικάτου μας έχει στην πλάτη της 53 χρόνια καθείρξεων και 6.000.000 ευρώ κρατικά πρόστιμα.
Είναι σημαντικό που υπάρχει ενδιαφέρον από τα μέσα ενημέρωσης της Ελλάδας για το δικό μας κοινοτικό έργο, γιατί πιστεύω πως έχουμε θέσει σε εφαρμογή την πιο αριστερή και αλληλέγγυα πολιτεία στον πλανήτη, δεδομένου του ότι ένας εργάτης μπορεί να ζει σε ένα σπίτι για 15 ευρώ το μήνα. Αλλά είναι σημαντικό επίσης γιατί μέσω του αγώνα όλου του χωριού καταφέραμε να αποκτήσουμε 1200 εκτάρια γης και διάφορες εγκαταστάσεις που μας δίνουν δουλειά.

- Θα θέλατε να απευθύνετε ένα μήνυμα στους αναγνώστες του μπλογκ μας;

- Το μήνυμά μου είναι πως η Ουτοπία δεν είναι κάτι άφταστο, αλλά είναι τα δικαιώματα και τα όνειρα της κολεκτίβας που μέσω του οργανωμένου αγώνα μπορούν να γίνουν πραγματικότητα. Και τελικά, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε, πως θα πρέπει να πολεμήσουμε τον καπιταλισμό που είναι ένα σύστημα βίας και απανθρωπιάς.



Ακούστε επίσης τον Τζίμη Πανούση να διαβάζει ένα κείμενο που γράφτηκε στην εφημερίδα «ΝΕΑ» και αφορά την κωμόπολη την οποία αναφέρουμε

Η ΩΡΑ ΕΙΝΑΙ

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΟΥ

Η Αγία Παρασκευή βρίσκεται στο κέντρο περίπου της Λέσβου, έχοντας το πλεονέκτημα ενός ικανοποιητικού οδικού δικτύου. Αυτό απαρτίζεται κατά κύριο λόγο από τρεις δρόμους. Ο ένας από αυτούς, ο κύριος, είναι παρακλάδι της Εθνικής Οδού Μυτιλήνης-Σιγρίου. Ο δεύτερος είναι παρακλάδι του δρόμου Καλλονής-Πέτρας, και ο τρίτος του δρόμου Μυτιλήνης-Μανταμάδου. Απέχει τέσσερα χιλιόμετρα από την πλησιέστερη ακτή, τον Κόλπο Καλλονής.

Το χωριό είναι χτισμένο σε λεκανοπέδιο, που περιβάλλεται από χαμηλά βουνά φυτεμένα με ελιές, και μικρούς γυμνούς λόφους. Το σύνολο σχεδόν του οικισμού αποτελείται από αγροτικά και αστικά σπίτια χτισμένα με την παραδοσιακή αρχιτεκτονική της Λέσβου. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει το κτήριο των Εκπαιδευτηρίων, το Δημαρχείο και η Εκκλησία. Στην είσοδο του χωριού υπάρχουν παλιά βιομηχανικά κτήρια, κυρίως ελαιοτριβεία. Ένα από αυτά έχει αναπαλαιωθεί και στεγάζει πρότυπο βιομηχανικό μουσείο, το Μουσείο της Ελιάς.

ΤΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΜΑΣ

Το πανηγύρι του Ταύρου

Το πανηγύρι του Ταύρου είναι το σημαντικότερο λαϊκό δρώμενο της κοινότητας Αγίας Παρασκευής Λέσβου και συνδυάζει ποικιλία εκδηλώσεων που διαπλέκονται γύρω από το τελετουργικό της ταυροθυσίας. Το πανάρχαιο αυτό έθιμο αναβίωσε στις αρχές του περασμένου αιώνα και καθιερώθηκε σαν ευλαβική προσφορά μνήμης στον Άγιο Χαράλαμπο, τον προστάτη του Ισναφιού (συντεχνία) των Ζευγάδων.

Το Ισνάφι, που ιδρύθηκε το 1774 γι αν προασπίσει τα συμφέροντα των αγροτών της κοινότητας που περισσότεροι ήταν ζευγάδες, υπήρξε το πρώτο σωματείο στην Αγία Παρασκευή. Όπως αναφέρει η λαϊκή παράδοση, το πανηγύρι τιμά τον Άγιο που στα δύσκολα χρόνια της Τουρκοκρατίας έσωσε έναν Αγιοπαρασκευώτη ζευγά, τον Μαλομύτη, που είχε χάσει το ταυρί του στη περιοχή του ξωκλησιού του Αγίου, από τα χέρια του τούρκου λήσταρχου της περιοχής.
Το πανηγύρι καθιερώθηκε να γίνεται χωρίς διακοπή από το Ισνάφι και τα έσοδα του να διατίθενται για το κοινό όφελος των κατοίκων.

Μαζί με τη προσφορά θυσίας του ταύρου (κουρμπάνι) και την λειτουργία στο ξωκλήσι του Αγίου Χαραλάμπους διεξάγονται ιππικοί αγώνες, και μοιράζεται το κεσκέτσι, το κρέας του ταύρου που βράζει με κρεμμύδια και στάρι σε μεγάλα καζάνι κατά τη διάρκεια της νύχτας, έξω απ’ το ξωκλήσι.

Στις πολυήμερες εκδηλώσεις που γίνονται από Παρασκευή έως και Δευτέρα, στα μέσα Ιουνίου συνήθως, σημαντική θέση κατέχουν οι χοροί και τα τραγούδια καθώς και οι λαϊκές κομπανίες που παίζουν Λεσβιακούς Αγιοπαρασκευώτικους και Μικρασιατικούς σκοπούς.

Το πανηγύρι του Ταύρου που συμπίπτει χρονικά με το μέστωμα της Άνοιξης και την προετοιμασία των αγροτικών εργασιών του θερισμού είναι από τα πιο ενδιαφέροντα τεκμήρια επιβίωσης παγανιστικών λατρευτικών εθίμων και του συνδυασμού τους με τις χριστιανικές λαϊκές παραδόσεις.
Το πανηγύρι του Ταύρου είναι στενά συνυφασμένο με την ζωή και την ιστορία των κατοίκων της Αγίας Παρασκευής.
Αποτελεί το σημαντικότερο κοινωνικό γεγονός του χωριού και είναι αφορμή συνάντησης και επιστροφής στην πατρίδα των απανταχού Αγιοπαρασκευωτών.

Η ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΣΤΟ F/B

ΑΡΗΣ ΒΕΛΟΥΧΙΩΤΗΣ

Ποιος είναι λοιπόν πατριώτης; Αυτοί ή εμείς;
Το κεφάλαιο δεν έχει πατρίδα και τρέχει να βρει κέρδη σ' όποια χώρα υπάρχουνε τέτοια. Γι' αυτό δε νοιάζεται κι ούτε συγκινείται με την ύπαρξη των συνόρων και του κράτους.

Ενώ εμείς, το μόνο πού διαθέτουμε, είναι οι καλύβες μας και τα πεζούλια μας. Αυτά αντίθετα από το κεφάλαιο που τρέχει, οπού βρει κέρδη, δε μπορούν να κινηθούν και παραμένουν μέσα στη χώρα που κατοικούμε.

Ποιος, λοιπόν, μπορεί να ενδιαφερθεί καλύτερα για την πατρίδα του; Αυτοί που ξεπορτίζουν τα κεφάλαιατους από τη χώρα μας ή εμείς που παραμένουμε με τα πεζούλια μας εδώ; ...

...Αυτοί που πούλησαν τις γυναίκες και τις αδελφές στον κατακτητή, για να κάνουν τα νταραβέρια μαζί του, και μας σκλάβωσαν διπλά, αυτοί πάνε τώρα να μας πείσουν ότι είναι οι κέρβεροι της τιμής και της ηθικής! Μ' αυτά τα μέσα προσπαθούν να εξαπατήσουν το λαό για να συνεχίσουν το ξεζούμισμα και την εκμετάλλευσή του. Και πολλές φορές το καταφέρνουν αυτό και μας πείθουν μάλιστα ότι έτσι είναι όπως τα λένε»...

-Από τον ιστορικό λόγο του Αρη Βελουχιώτη στην Λαμία

ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ

ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Α.Ο ΔΙΑΓΟΡΑΣ

Α.Ο ΔΙΑΓΟΡΑΣ

ΤΑ ΒΙΝΤΕΟ ΜΟΥ